Dostala se mi do rukou někým vyřazená HUSKY bunda. Bunda byla zachovaná, jen měla porouchaný přední zip. Protože taková bunda by nová stála víc jak 3000 Kč (spíš odhaduji na 5000 Kč), pokoušela jsem se najít levný způsob, jak zip opravit.
Na internetu jsem narazila na rady, že nemusíme vždy vyměňovat celý zip, ale mnohdy stačí vyměnit pouze jezdec zipu. Nicméně situace není asi tak jednoduchá, jak by se mohlo na první pohled zdát. Pokud by šlo pouze o jezdec, mohla by oprava vyjít v řádech desítek korun. Pokud by bylo nutno vyměnit celý zip, pak se cena opravy šplhá od 500 Kč až cca k 1000 Kč. A to už je otázka, zda se to vůbec u staré bundy vyplatí… Další možnou variantou je ruční výměna zipu svépomocí pomocí šicího stroje, který však nemám.
Nejprve jsem navštívila galanterii STOKLASA. Personál byl velice ochotný a prodavačka se mnou ozkoušela na bundě dva jezdce z různých sérií, které by měly velikostně odpovídat rozměrům zipu (šířka zubů 5 mm, délka zipu 75 cm). Bohužel jezdec šel nasadit na jeden zip, ale nešel už napojit na něj zip druhý. Ani jeden z jezdců na zipu nefungoval. Zip byl značky YKK a na něj prý české jezdce nejdou nasadit. Prý budou zapotřebí YKK jezdce na YKK zip.
Prodavačka ze STOKLASY mi doporučila, ať zkusím opravnu obuvi KAT Lamarche, že s nimi spolupracují a že oni pracují se zipy značky YKK a zipy i vyměňují. Ačkoli KAT Lamarche jsou primárně opravnou obuvi, jsou schopni opravit zipy u oděvů a další věci. V KAT Lamarche mi prodavač sdělil, že babské rady, že stačí místo celého zipu vyměnit jen jezdec, jsou v praxi obvykle nepoužitelné. Téměř každý zip má svůj jezdec, který obvykle správně funguje pouze na svém zipu a na jiném již nikoli.
Na internetu většina opraven nabízí pouze výměnu celého zipu nikoli už výměnu jezdce. Výměna celého zipu se pohybuje obvykle v cenách od 500 Kč výše včetně ceny zipu. Chápu, že i v případě, kdyby šlo vyměnit jen jezdec, tak si opravny potřebují vydělat… Navíc oprava zipu výměnou jezdce nelze udělat bez lehkého narušení původního zipu. Nicméně narušení původního zipu nemusí být až tak invazivní. Stačí lehce nastřihnout prostor mezi dvěma horními zuby, starý jezdec vyvléci a nový jezdec nasadit a nástřih pak zapošít (nástřih zipu jsme vyzkoušeli v prodejně STOKLASY). U umělých zipů je třeba ponechat horní zarážku, aby jezdec následně nevyklouzával. U kovových zipů lze naopak zarážku vyndat a nedělat nástřih, vyndat starý jezdec a nasadit nový jezdec, a pak zarážku zase nandat kleštičkama zpět.
Já měla na bundě YKK zip. Značka YKK je dle KAT Lamarche prý mercedesem mezi zipy. Ačkoli jsme v galanterii STOKLASY původní zip lehce nastřihly a vyzkoušely dva jezdce (nikoli však YKK) o správné velikosti šířky 5 mm, tak na rozbitý zip nefungovaly. Jezdec se sice podařil na jeden zip navléci a sjel dolů, ale dole jezdec již nešel nasadit na druhý zip ze zdola, aby se následně zipy spojily.
Dle KAT Lamarche se prý málokdy podaří vyměnit pouze jezdec. Každý výrobce si zipy chrání a i malé rozdíly ve velikostech zoubků způsobí, že prý jezdec od jiného výrobce stejného rozměru není kompatibilní s jiným zipem nebo přestane brzo s jiným zipem fungovat. I samotné zipy stejných výrobců se liší.
V opravně KAT Lamarche mi samostatný jezdec neprodali. Dokonce tvrdili, že ani nejsou samostatně YKK jezdce koupit. Výměnu celého zipu u bundy mi nabídli za cca 800 až 900 Kč (590 Kč práce + 200 až 300 Kč YKK zip), což je dost drahé. Případně by byli ochotni provést výměnu zipu z vlastnoručně doneseného materiálu. Pak by náklady na výměnu mohly být řádově cca 600 Kč (590 Kč práce + vlastní donesený zip např. za 100 Kč). Abych platila u starší bundy skoro tisíc korun za opravu zipu s rizikem nejistého výsledku, to už mi přišlo hodně, ale cenu chápu. Nicméně na internetu lze najít podstatně levnější nabídku na výměnu zipů včetně případné výměny jen jezdce.
Samostatné YKK jezdce jsem na netu nakonec našla, ale je otázka, zda by seděly na konkrétní můj zip. Spíš to vypadá, že kdybychom chtěli vyměnit pouze jezdec, tak bychom potřebovali k tomu zip z totožné série (mít naprosto ten samý zip ještě jednou). Pak by z druhého zipu by šel použít jezdec na opravu zipu prvního.
Bunda byla navíc komplikovaná tím, že původní zip měl dva jezdce na jednom zipu… Bunda šla tím pádem rozepínat jak ze shora i zespoda. Opravář z KAT Lamarche říkal, že tento způsob provedení zipů je pro normální případy naprosto k ničemu a že vyměňované zipy dávají normální, pouze se jednoduchým zapínáním. Rozevírání zipu zespodu oceníte, když jedete někam do Alp, ale pro běžné použití je k ničemu. Spodní jezdec se vám pak může rozjíždět zespoda a zip je více komplikovaný.
Co se stalo s bundou? Bundu jsem nakonec vyřadila…