Rubriky
Oblečení a obuv

naBOSo.cz

Chůzi na boso se věnují např. stránky naBOSo.cz, které jsou zároveň obchodem s barefoot obuví a různými doplňky. Jejich blog obsahuje články o běhání i chůzi na boso. Kamenné prodejny mají v Praze v Dejvicích a v ulici Pobělohorské a dále ve Zlíně a v Berouně.

Nabízí boty různých značek (odkazy mám upraveny na dámské varianty velikosti 38 a 39): Leguano, Saltic, Be Lenka, Merrell

Mají spíš pánské sportovní boty a boty do města. V dámských variantách sportovních bot v nabídce moc není, nebo je najdeme zařazené v kategorii do města. Pokud s barefoot botami teprve začínáte, tento obchůdek je možná nejlepší navštívit jako první. Uděláte si určitou představu o tom, jaká značka by vám mohla vyhovovat. Následně můžete navštívit přímo obchůdky daných značek… Nicméně dejte si zde pozor na reklamace, obvykle zde spotřebitel tahá za kratší provaz. Já zde měla s reklamací problémy.

SALTIC FURA

Boty Saltic Fura mám koupené dvoje. Jsou to skvělé kožené boty, ale nevydržely mi dlouho! SALTIC FURA Kaki mají velký prostor na prsty ve špičce, jen kůže se trochu kaboní, když se noha ohne v prstech. Mají i další barevné varianty.

Tyto boty jsou velice pohodlné a dobře drží na kotníku. Botu ani nebudete vnímat. Vhled i provedení připomíná lezačky včetně nazouvacího ouška. Ouško je velice šikovné, karabinou lze boty semknout a dát třeba za pas, když chcete jít úplně naboso.

Boty lze použít na vycházku do města, přírody, fitness, běhání v lese, outdoor aktivity. Opravdu skvěle se v nich chodí a vejdou se do nich i filcové ponožky pro chladnější počasí. Na jaře a na podzim se v nich chodí skvěle, na léto je mi v nich horko. Je lepší vybírat hladkou kůži, měla by vydržet déle než broušená. Noha v těchto botách je jak v bačkůrce.

Zatím tyto boty jsou u mne vítězem, nicméně nevydržely mi příliš dlouho! Konkrétně jsem měla typ SALTIC FURA W, který vypadá úplně stejně. U tohoto typu bot se mi zhruba po 10 měsících aktivního nošení v rozsahu cca 1 h až 1,5 chůze denně (7 000 až 10 000 kroků denně) prošlapala podešev (podrážka bot) a zhruba do 6 měsíců se obvykle lehce rozlepí okraje podešve na špičkách boty či na patě. Chodit s lehce rozlepenými okraji bot sice lze, ale boty pak nevypadají příliš hezky.

Problematické reklamační řízení

S reklamací bot z důvodu prošlapání podrážky byly v prodejně naBOSo veliké problémy. Reklamaci mi zpočátku naBOSo nechtělo vůbec uznat. Boty byly již na reklamaci podruhé, poprvé byla reklamace uznána, ale tehdy šlo jen o přilepení odlepených okrajů podešve. Boty jsou lepené, odlepovaly se mi jejich okraje (ty lze nicméně znova celkem snadno přilepit), nicméně podrážka bot mi dlouho nevydržela a prošlapala se na patě. Vada odlepování okrajů podrážek se projevuje i u druhého páru bot, který jsem si doposud šetřila na lepší… Zdá se, že jde o typickou vadu těchto bot, to samé se bude týkat pravděpodobně prošoupávání podrážek. Je to daň za lepené boty a barefoot tenké podrážky. Všechno bych brala a těmto botám bych to odpustila, protože s v nich chodí fakt skvěle, ale to by prodejce spolu s výrobcem musel být ochoten se k těmto vadám bot stavit čelem a nikoli zády a měl by být ochoten boty bezprobémů opravit v rámci reklamačního řízení na své náklady. Jde totiž pravděpodobně o typickou vadu těchto bot danou jejich výrobní technologií. Prostě alespoň dva roky by vám měly boty při běžném nošení minimálně vydržet.

Prošlapání podešve lze vyřešit výměnou podešve, což je pro prodejce již komplikovanější a nákladnější záležitost. Prodejce mi napsal, že výrobce reklamaci neuzal z důvodu pozdního uplatnění vady, kvůli kterému se vada může stát neopravitelnou a zároveň se mne dotázal, zda nemám zájem o placenou opravu. Takže vada byla zjevně opravitelná. Velikost této vady by dle mého názoru stejně neměla mít vůbec vliv, protože prošlapání u těchto bot nejde řešit jinak než výměnou celé podrážky. Předesílám, že vadu prošlapání podrážky jsem reklamovala ihned po zjištění vady a byl to jen maličký flíček.

Nabídka placené opravy

Placenou opravu má naBOSo upravenou v reklamačním řádě (bod 4). Prakticky tato nabídka placené opravy probíhala ještě v rámci neukončeného reklamačního řízení, protože vyjádření výrobce k reklamaci je zcela právně irelevantní (bezpředmětné). Je třeba si uvědomit, že reklamaci řešíte s prodejcem, nikoli s výrobcem obuvi a vás jako spotřebitele, názor výrobce ohledně vaší reklamace vůbec nezajímá. Vztah výrobce a prodejce je věcí prodejce. Takže na to pozor!

Pokud přistoupíte na tuto dohodu, tak holt dohoda je dohoda, a zaplatíte si opravu, kterou byste jinak měli mít v případě uznání reklamace zdarma. Zároveň tím, že přistoupíte na dohodu, tak se zbavíte možnosti případné právní obrany proti neoprávněně zamítnuté reklamaci ze strany prodejce, protože ještě v průběhu neukončeného reklamačního řízení jste se s prodejcem dohodli jinak… Jak chytré… Nicméně je to vše na hranici klamání spotřebitele či uvedení spotřebitele v omyl, protože spotřebitel může lehce nabýt dojmu, že když výrobce reklamaci neuznal, tak že došlo k ukončení reklamačního řízení a že má reklamaci už zamítnutou, což není pravda… Finální verdikt ohledně reklamace je na prodejci a naBOSo ho zasílalo až později. Teprve tímto verdiktem by mělo reklamační řízení končit a zde by měla být splněna 30 denní lhůtu na vyřízení reklamace.

Na druhou stranu, pokud se spokojíte se zamítnutím reklamace, tak vás vámi hrazená oprava touto formou může vyjít levněji, než kdybyste si boty následně sami posílali na opravu na vlastní náklady a platili ještě zaslání bot. Je třeba to zvážit, zda o placenou opravu bot stojíte, nebo se pokusíte trvat na tom, že vaše reklamace je oprávněná, a že trváte na opravě bot zdarma v rámci reklamace, a že v případě zamítnutí reklamace prodejcem si např. necháte zpracovat znalecký posudek na boty, půjdete do sporu, obrátíte se na Českou obchodní inspekci (ČOI) apod. Jinak ČOI řeší pouze chyby v reklamačním řízení, nikoli konkrétní spotřebitelské spory. Možností, jak se může spotřebitel bránit je více, ale obvykle se mu nevyplatí s tím ztrácet čas, ledaže se mu podaří přesvědčit přímo prodejce o oprávněnosti svého nároku. Další možností je, že prodejce v rámci reklamace nedodrží zákonem daný postup…

Protože dáváte své boty z ruky a mimo svou dispozici, tak doporučuji si při případné reklamaci pořídit fotodokumentaci bot přímo při předávce do reklamačního řízení (případně i při ukončení reklamačního řízení) a naprosto jasně a přesně do reklamačního protokolu popsat reklamovanou vadu, a to včetně jejího přesného rozsahu (např. prošpapaná pata, velikost prošlapání 2 na 3 mm, narušena pouze gumová vrstva podešve). Já měla od naBOSo v reklamačním protokolu uvedeno „prošlapané skrz“, což může v někom evokovat představu, že je vidět skrz podrážku bot až na Slunce, což rozhodně nebyla pravda. Popis vady byl rozhodně nepřesný a málo konkrétní. Bylo to prošlapané jen kousek skrz tu gumu, rozhodně nikoli skrz na skrz, jak by se mohlo zdát a jak by to také šlo vyložit. Takováto formulace je rozhodně nepřesná a může pak vadu z cizích očích zveličit.

Pečlivé uvedení vady do protokolu může být pro vás důkazem, že vada byla malá a že tudíž byla nahlášena včas. A kdyby se vám z reklamace následně vrátily jiné boty, nebo boty pozměněné, tak se můžete bránit. Boty, které mi ukázalo naBOSo po reklamaci vypadaly úplně jinak, buď došlo k záměně bot, nebo do nich někdo zasáhl (měly opraveny a přilepeny špičky a prošlapání podrážky bylo o něco větší)… Prodejce tvrdil, že do bot nezasahoval, a že záměna bot je značně nepravděpodobná. Fotodokumentaci neměla ani jedna strana, takže je to tvrzení proti tvrzení.

Reklamaci řešíte s prodejcem a pro ukončení reklamačního procesu je důležité vyjáření prodejce, zda vám prodejce (nikoli výrobce) reklamaci uznává či nikoli. Důležité je též dodržení reklamační lhůty 30 dnů ze strany prodejce. Když ji prodejce nesplní, může to být pokladem pro Českou obchodní inspekci. Neplaťte zbytečně za něco, co byste dle zákona měli mít zdarma v rámci reklamace.

Výrobce těchto bot je česká firma vyrábějící lezačky. Přímo výrobce této obuvi v rámci své nabídky nabízí placenou výměnu podešve, nicméně tato výměna je docela drahá a je otázka, zda se výměna podešve za tuto cenu vyplatí, protože v době, kdy výměnu boty potřebují, tak už taky nevypadají zrovna jako nové…

Vyplatí se koupit boty SALTIC FURA?

Když si budete kupovat tyto boty s vědomím, že budou hezké zhruba 6 měsíců a že vám vydrží zhruba 10 měsíců aktivního používání, tak za mne OK. Pak vás ale tyto boty budou stát cca 300 Kč na jeden měsíc používání (nepočítám měsíce, kdy je nenosíte).

300 Kč na měsíc to není zas tak málo a může se vám vyplatit se poohlídnout po dražších barefootových botách, které vydrží déle a při kterých výrobci používají lepší technologie výroby a jejich podrážky vydrží déle či na ně přímo dávají sami delší záruku.

Pokud budete v rámci dvouleté záruční doby tyto boty reklamovat, dejte si veliký pozor, aby reklamace proběhla v pořádku. Obrňte se dobrými podklady a důkazy, pokud chcete, aby vám ji prodejce uznal. Vadu nahlašte včas, trvejte na naprosto přesném popisu vady (včetně jejího rozsahu) do reklamačním protokolu nebo si reklamační protokol napište sami doma a udělejte si raději fotodokumentaci při předání bot do reklamace, ať se vám nestane, že pak uvidíte naprosto jiné či změněné boty, než jste do reklamace dali… Myslím, že nic nebrání tomu, aby případně fotodokumentace byla přímo součástí reklamačního protokolu.

Kdybych neměla problémy s reklamací, tak za dva roky záruční doby (s jednou výměnou podrážek v rámci reklamace) by mi tyto boty stály za koupi, protože pak by vydržely s výměnou podešve celkově alespoň tři roky. Nevím ale, zda mi tyto boty stojí za 10 měsíců chůze (celkově 1,5 kalendářního roku), pokud budu předpokládat, že reklamace prošlapání bot bude prodejcem předem zamítnuta, a že důvod zamítnutí reklamace si vždy prodejce nějaký najde… Zákon mu k tomu dává možností celkem dost. Bohužel je to zde hodně o přístupu prodejce k reklamacím.

Na druhou stranu zatím neznám pohodlnější a lepší boty než boty SALTIC FURA, takže až odejde do věčných lovišť i můj druhý pár těchto bot, tak si je asi zase znova koupím a budu doufat, že případná reklamace bude probíhat již bezproblémů, abych zde mohla téměř jen chválit a chválit!!!

Ve finále mi reklamace těchto bot byla prodejcem uznána a byly mi vráceny peníze. Věřím, že příště reklamace žádná nutná nebude, nebo bude lepší a že naBOSo se zlepší v přístupu k reklamacím podobně, jako se časem zlepšila ALZA.

Autor: Jitka Vachtová

Doučuji účetnictví a matematiku online přes Skype s použitím webové tabule. Dále nabízím individuální tréninky plavání v bazénu Šutka na Praze 8. Máte-li o výuku zájem, kontaktujte mne.